4 tips om SEO op je website te verbeteren

SEO tips om jouw showit website te optimaliseren

De wereld van het internet draait om zichtbaarheid en vindbaarheid. Het optimaliseren van je website is daarom van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat deze goed zichtbaar is voor potentiële klanten via zoekmachines. SEO speelt daarin een belangrijke rol.

In deze blogpost bespreek ik 4 eenvoudig te implementeren SEO tips om jouw website te optimaliseren en je online aanwezigheid te versterken en zo hoger kan ranken in de zoekresultaten.

Zoekwoord onderzoek

De basis van een sterke SEO strategie begint met een grondig zoekwoordonderzoek. Identificeer relevante zoekwoorden en -zinnen die verband houden met jouw bedrijf en sector. Denk bijvoorbeeld aan de zoektermen die je doelgroep gebruikt bij het zoeken naar de producten of diensten die jij aanbiedt.  

Gebruik eventueel tools zoals Google Keyword Planner om het zoekvolume, de concurrentie en gerelateerde zoektermen te analyseren. Kies vervolgens de meest relevante en geschikte zoekwoorden om te targeten op je website.

Pagina titels en meta beschrijvingen

Nu je de zoekwoorden hebt bepaald, is het tijd om de inhoud van je website te optimaliseren. Zorg ervoor dat je de zoekwoorden strategisch plaatst in je pagina titels, meta beschrijvingen, kopteksten en de inhoud zelf. Let er op dat de inhoud waardevol en relevant blijft en overdrijf niet met je zoekwoorden!  

Voeg vervolgens een SEO pagina titel en meta beschrijving toe aan elke pagina van je website. Een goede titel en meta-beschrijving vergroot de kans dat iemand op jouw resultaat klikt. 

De paginatitel is de titel van je website pagina die meestal wordt weergegeven in een zoekresultaat. Deze moet beknopt weergeven waar de pagina over gaat, rekening houdend met jouw zoekwoorden. Geef elke pagina een duidelijke beknopte titel. Deze stap is heel belangrijk aangezien de titel wordt weergegeven in het zoekresultaat. Tip: Google toont slechts 60 tekens van een titel.

De meta-beschrijving is de beschrijving van de pagina en wordt meestal weergegeven als een paragraaf onder de paginatitel. Vertel wat jouw bezoekers kunnen verwachten op die specifieke pagina en moedig hen aan om op de link te klikken en jouw websitepagina te bezoeken. Houd dit kort, bondig en aantrekkelijk.

Screenshot Showit dashboard: pagina titel en metabeschrijving.
Geef elke pagina een pagina titel en meta-beschrijving.

Structureer je pagina

Optimaliseer de structuur van je website pagina door gebruik te maken van duidelijke kopteksten en subtitels. Wanneer je de hiërarchie van je koppen goed instelt, zal dit de vindbaarheid van je pagina verbeteren. 

Deze structuur kan je in Showit heel eenvoudig creëren door tekst-tags toe te voegen. Zo geef je een logische structuur aan je inhoud en help je zoekmachines beter te begrijpen waar je inhoud over gaat en welke onderdelen belangrijk zijn. Dit draagt bij aan de leesbaarheid en SEO van je website. 

Betekenis tekst tags in Showit:

  • H1: de titel (per pagina heb je slechts één hoofdtitel!)
  • H2: koptekst (meerdere kopteksten per pagina zijn mogelijk)
  • H3: subkop (meerdere subkoppen per pagina zijn mogelijk)
  • P: paragraaf
Screenshot Showit dashboard: tekst tags toevoegen.
Duid alle tekst aan met een tekst tag.

Ga aan de slag!

  1. Bepaal voor elke pagina wat je titel, kopteksten en subkoppen zijn. 
  2. Selecteer de tekst die je wilt aanduiden met een tekst tag
  3. Ga naar “text properties” (rechterkant van je Showit dashboard) en kies de gewenste text tag uit de lijst.

Herhaal deze stappen en neem de tijd om de volledige inhoud op je pagina te structureren met de juiste text tags. Ook alle afbeeldingen op je website kan je SEO proof maken, in deze blogpost lees je er alles over terug.

Bouw kwalitatieve backlinks op

Backlinks zijn externe links die afkomstig zijn van andere websites en naar jouw website verwijzen. Ze fungeren als een soort aanbeveling van andere websites en kunnen je helpen hoger te scoren in de zoekresultaten. Google beschouwt elke backlink als een aanbeveling voor jouw website. Hoe meer relevante backlinks er naar jouw website verwijzen, hoe groter het vertrouwen en de autoriteit van je website. 

Werk aan het opbouwen van kwalitatieve backlinks door middel van gastbloggen, samenwerkingen met andere websites in jouw sector en het creëren van waardevolle inhoud die van nature wordt gedeeld. 

Kwaliteit gaat boven kwantiteit als het gaat om backlinks. Focus je op betrouwbare websites met een goede reputatie. Vermijd het verkrijgen van backlinks van spammy websites, dit kan je SEO-negatief beïnvloeden.

Conclusie

Door bovenstaande 4 tips toe te passen, kan je je online aanwezigheid verbeteren en meer organisch verkeer genereren. Met een doordachte SEO-aanpak kan je jouw website laten opvallen tussen de concurrentie en je zichtbaarheid vergroten. Het verbeteren van de SEO van je website is een continu proces dat tijd en toewijding vereist en biedt dus geen snelle oplossing of quick fix!

Recente blogposts

Nog niet zeker of Showit de perfecte match voor jou is? Download mijn gratis demo Showit-template en test het platform volledig uit tijdens een gratis proefperiode van 14 dagen.

GRATIS SHOWIT DEMO TEMPLATE

TRY BEFORE YOU BUY

Niet zeker of jouw website een update nodig heeft? Ontdek het door onze gratis website audit checklist te downloaden. Ontvang een document van 10 pagina's vol tips & tricks!

We delen je e-mail niet en maak je geen zorgen, je kan je op elk moment uitschrijven :)

Gratis website checklist

FREEBIE